Tünetmentes betegség: amikor a baj csak később jön.

 

Több tízezer autó fut az utakon az elmúlt 10-15 év gázüzemű átépítéseiből. Sajnos ezek közül léteznek olyan esetek is, hogy a rendszer nem megfelelően működik. Többségében beszerelési, beépítési hiányosságok állnak a háttérben. Ezek a jelenségek nagyon sokáig – sokszor évekig - észrevétlenül lappanganak, vagyis a tulajdonos semmit nem tud arról, hogy a motorháztető alatt milyen rendellenességek rejtőzködnek, sem a későbbi következményekről. Megvizsgáltuk az okokat, melyek erdejében próbálunk segíteni az eligazodásban a gázüzemű autók tulajdonosainak. Ráadásul az utóbbi 2-3 évben több okból is megcsappant a gázüzemű beszerelések iránti igény, mivel az ügyfelek bizalma megrengett az LPG rendszerek létjogosultságában.
 

 


Az első ok az LPG jövedéki adóemelésének ügye volt. A kormány közzétette, hogy két lépcsőben meg fogják emelni az LPG jövedéki adóját, még pedig összesen 100% mértékben. Az erről szóló kommunikáció felületes volt, így a felhasználók jelentős része félre értette a szándékot. Innen egy lépés volt csupán, hogy szárnyra keljen a pletyka az LPG teljes árának duplázásáról. Tipikus jelenség, amikor az egyik szomszéd a másiknak adja tovább az általa hallottakat a szemközti szomszéd feleségéről, aki a ház előtt 3 percet beszélgetett a csomagos postással. A pletyka elindul, mire a falu végére ér, az említett hölgy már súlyos sérülésekkel fekszik valamelyik kórház intenzív osztályán, mert a férje szó szerint értelmezte a 35 házzal arrébb hallottakat az asszony hűtlenségéről . :)

A hír hallatán mindenki megijedt, vad számolgatásba kezdett, és akinek még lett volna igénye átalakíttatni autóját gázüzeműre, egy szempillantás alatt temette el a gondolatot.

Az idő azóta enyhített az okozott károkon, de mint ahogy a faluban is nehéz visszaszerezni a becsületét a paráznaként elítélt asszonynak, a gázautózás iránti igény helyreállásához is időre, türelemre lesz szükség.

A második ok a gázüzem rossz híre a motorok károsítása tekintetében.

Saját fülemmel hallottam márkaszerviz ügyfélszolgálatán, amikor a képzett munkafelvevő kifejtette álláspontját erről. Természetesen az indoklás nélkülözött mindenféle szakmai tapasztalatot, leginkább a fentiekhez hasonló népies legenda gyártás kategóriájába volt sorolható.
Ki kell hangsúlyozni: az LPG alapvetően motor és környezetkímélő üzemanyagfajta! Hogy miért alakul ki ezzel ellentétes szakmai vélemény? Rendkívül egyszerű.
Gyilkos kór, így hívják a szakzsargonban a magas vérnyomást. A beteg sok esetben nem vesz észre semmit, 20 évet leél kórósan magas vérnyomással anélkül, hogy tünetet produkálna. Aztán egyszer csak megérkezik a baj, infarktus, agyvérzés…

 

A helytelenül szerelt, vagy leginkább helytelenül beállított gázautókkal ugyanez a helyzet. Jó esetben a tulajdonos tapasztal valamilyen hibajelenséget. Rángat, nem kellően dinamikus, esetleg a műszerfalon figyelmezteti a hibalámpa. Sokszor az üzemanyag fogyasztás nem megfelelő, vagy gázszag terjeng az autó körül. Ezek az intő jelek biztosan a szakszervizbe terelik a felhasználókat. A baj az, hogy a hibák nagyobb része csendes. A fenti jelenségek egyikét sem produkálja az autó, így a tulajdonos teljes nyugalommal ül a vezetőülésben. Aztán eltelik 2-3 év vagy 80-100.000 km, és jön a baj.


Beégtek a szelepek, hangzik a diagnózis a szerelő vagy a gépműhely szájából. Itt ebben a pillanatban szokták megpecsételni a gázüzemet, mint a hengerfejek első számú közellenségét. A tapasztalat szerint e kijelentés gazdái nem is állítanak valótlant, hiszen azt mondják, amit évek óta tapasztaltak. Viszont nem ismerik a miérteket. Nem tudják, hogy ha ezek az autók helyesen lettek volna beállítva, a rossz tapasztalat ki sem alakulhatott volna!
Mivel a gyári motorvezérlők csak a részterhelési szakaszokban avatkoznak be hibalámpa gyújtásával, nagy terhelés esetén észrevétlenül lehet kárt okozni egy motorban. Nem kell hozzá street-fighter unokaöcsi, elég, ha az 1,4-es Astra meg van pakolva 5 személlyel, és a tulajdonos nem akarja feltartani a forgalmat az autópálya emelkedőjén. A gázpedált lehet, hogy épp csak félig, vagy egy picit ezen túl nyomjuk le, de a számítógép már átlép a felügyeletlen csúcsterhelési tartományba. Itt aztán a helytelen beállításból adódó szegény keverék hőmérséklet emelő tulajdonsága még akkor is megteszi a magáét, ha az autó gyanútlanul gyorsul az emelkedőn. Gázüzemben ugyanis érezhető teljesítmény vesztesség nélkül lehet szegény keverékkel járatni egy motort.

 

Hogyan ellenőrizzük a beállításokat?
Mindenképpen valós körülmények között, forgalomban, az összes fordulatszám tartományt végig ellenőrizve deríthető csak fel, egészséges-e a páciens, vagy esetleg egy gyors beavatkozással érdemes-e meghosszabbítani az életét.


Mit lehet tenni?
Felkeresni egy megbízható szakműhelyt, és felülvizsgáltatni a beállításokat! Amit javaslunk: soha ne elégedjenek meg azzal, ha a műhelyben vagy az udvaron rácsatlakoztatják a szakemberek a számítógépet, a helyes beállításhoz az autó teljesítményétől, a sebességváltó típusától ( automata vagy kézi ) és a gázrendszer típusától függően 80 - 150 km közötti tesztútra van szükség!!
Ha a beállításokkal kapcsolatban bármilyen kérdés felmerül Önökben, szakembereink szívesen állnak rendelkezésükre, akár e-mail és telefon elérhetőségeinken, akár személyesen szakműhelyünkben.