Kényelem, gyorsaság, elegancia, alacsony fogyasztással. Lexus RX 400 teszt



Vannak autók, amelyek a bemutatásuk után akár 8 évvel is meg tudják dobogtatni az autós ember szívét. A Toyota luxus termékeként elhíresült Lexus márka most következő példánya is ezek közé tartozik. Tesztünk áldozata egy hibrid SUV, amely ebben a kategóriában az egyik legkedveltebb autó, az Lexus RX 400h modell.
 
Külsejét tekintve szinte azonos a korábban már közismerté vált RX 300-as sorozat tagjaival. Éppen ezért lopakodó eminenciás, a csomagtér ajtón trónoló típusjelzés az egyetlen, ami alapján egyértelműen azonosítható.
 
 

 

Szép vagy sem, ez ízlés dolga, nekünk minden esetre nagyon tetszik. Magas öv vonal, hatalmas kerekek, és annak ellenére áramvonalas forma, hogy egy SUV -ról beszélünk. A csomagtartó hatalmasnak tűnik, jól pakolható annak ellenére, hogy a hivatalos mérések szerint csak 440 literes.

A Lexus RX sorozat történelme:

A történet 1988-ban kezdődött, amikor a Toyota egy új szegmenset célzott meg a piacon, ez pedig a luxus kategória volt. Egy évvel később megjelent az első modell, amely a Lexus márkanevet viselte, és világszerte, elsőként Amerikában óriási sikert aratott. A Lexus azóta is a világ egyik leginnovatívabb gyártójaként van számon tartva, rengeteg új fejlesztéssel, szabadalommal. 

Bővebben

 

Belsőségek

A belső tér vegyes érzelmeket keltett bennünk. Egyrészt a bézs bőr finom tapintása, a (mű)fa berakású kormánykerék szinte arisztokratikus eleganciát teremtenek az utastérben, másrészt viszont tetten érhetőek olyan megoldások is, melyek csaknem kimerítik a parasztvakítás fogalmát. A küszöbön lévő Lexus felirat világítása adott esetben lehet hasznos, már amennyiben annyira illuminált állapotban szállunk ki az autóból, hogy a helyes irány megtalálása gondot okozna. A kulcs kihúzását követően elektromotorral mozgatott kormányoszlop szükségességéről azonban ember nincs, aki meg tudna győzni. Mindazonáltal, aki még nem látott hasonlót, biztosan hasra esik a látványtól.


 

Előre – Rendületlenül!

Az indulás furcsa érzése a hybrid-szűz sofőr számára futurisztikus jelenség. Gyújtás kulcs elfordít, de csend marad az utastérben. A műszerfalon zölden világító „ready” felirat jelzi, hogy nincs más dolgunk, mint “D” állásban rögzíteni a váltókart, és elengedni a féket. Az autó néma csendben, kizárólag a villanymotorok által hajtva kúszni kezd. Kis gázt adva, óvatos pedálkezeléssel, egészen 65 km/h sebességig némán tudjuk tartani a benzinmotort. Ekkor aztán halk, de nagyon szép tónusú V6-os morajlást lehet felfedezni a háttérben, innen tudható, hogy immár a 211 lóerős benzinmotor is bekapcsolódott a hajtásba.

  

Ha kicsit elvonatkoztatunk a takarékosság és a környezetvédelem fontosságától, könnyen válunk ámokfutóvá ebben az autóban. A 272 lóerős rendszer teljesítmény olyan elemi erővel taszítja előre a testes karosszériát, hogy komolyan meglepődtünk az első néhány próba alkalmával. A száraz adatok nem adják vissza pontosan az érzést. A 7,8 másodperces százas sprint eleve nem rossz érték, egy, az autóval egyidős GTI Golf vagy konkurensei sem tudtak jobbat ennél. Azonban egy ekkora bódéban ez az érzés, ráadásul ilyen pimasz könnyedséggel, szinte hihetetlen csendben, elképesztő. A nagy bálna megemeli az orrát, és innentől jajj annak, aki előtte van, kíméletlenül túrja fel maga előtt az akadályokat a horizontig. 

 

Összehasonlításképpen, e cikk írása napján volt alkalmunk tesztelni egy általunk épp átalakított Porsche Cayenne S modellt. A 340 lóerős SUV jó néhány tartományban érződött kevésbé meggyőzőnek, mint a japán hybrid. Mindeközben az összeszerelési minőség kérdésében is a Lexus bizonyult finomabb munkának, ami pedig a fogyasztást illeti, ott jobban teszi a német vetélytárs, ha nagyon csendben marad.

A Lexus ezen a téren duplán hozza a hybrid technológiával szemben támasztott elvárásokat.

Benzinnel használva városban 7,3-9 literig terjed a fogyasztása, ami ilyen teljesítmény és ekkora tömeg mellett szenzációs érték. Autópályán 130-km/h-val haladva 9,3 liter fogy száz kilométerenként.


 

Hogy miért hangsúlyozzuk a benzint, mint üzemanyagot?

Mert ami ezt a példányt megkülönbözteti a gyárból kigördült széria testvéreitől, az nem más, mint az LPG Doktor által a motortérbe költöztetett Agis gázrendszer. Igen, jól gondolják, van, akinek nem elég a kettős (villamos-benzin) üzem, 19-re lapot húz, és hármas üzeműre alakíttatja az autóját. Így járt cikkünk főhőse is, így most már egy jókora, 72 literes LPG tankot hordoz a farában pótkerék helyett.

Ennek eredményeképpen az autó arcátlanul alacsony költséggel üzemeltethető. A gázfogyasztás beállt, a városi körülmények 8,5-9 liter gázból úszhatóak meg az autót üzemeltető Úr elmondása szerint. Sor került egy hosszú távú tesztre is, épp most érkezett vissza az autó egy Budapest-Amsterdam-Budapest útvonal bejárásáról. Szinte végig 150-160 km/h sebességgel haladtak, a fogyasztás 11,7-12,5 liter / 100 km volt LPG-ből!

Annak érdekében, hogy olvasóinknak ne kelljen számológép után nyúlniuk, segítünk a fenti adat egyszerű értelmezésében: 7 liter benzin árának megfelelő összegből tudunk 150-160-as tempót diktálni ezzel a hybrid vassal az autópályán! Ezt diesel motorral szerelt hasonló méretű autó sem tudja megközelíteni, nem hogy benzines társai…

Aggódni a menet teljesítmények miatt sem kell: egyszerűen észrevétlen a hajtóanyag típusa, érzékszervileg nem lehet megállapítani, hogy éppen benzinnel, vagy gázzal haladunk-e.

(Az autó közvetlen ismeretségi körben került megvásárlásra, ezért hitelt érdemlő adatokkal rendelkezünk a korábbi fogyasztási adatok tekintetében!…a szerk. )

Konklúzió

Amikor ennyi erő van alattunk, nehéz megállni, hogy ne paskoljuk meg a lovak hátát, főleg ha tudjuk, hogy elég egy kevés mozdulat és iszonyatos energia szabadul fel. Aki vezetett már gyors autót, azt tudja, hogy ez az erő és gyorsaság feloldoz, szabaddá tesz és egy kis időre egyszerűbbnek tűnik a világ, csak az út van és az az energia, ami bennünk is felszabadul. Azonban, egy elegáns és gyors luxusautónál is szempont a takarékosság. Nem véletlen, hogy a luxusautó vásárlók között is széles az a réteg, amelynél az alacsony fogyasztás az egyik legfontosabb szempont. Ennek érdekében a gyártók is igyekeznek a nagy teljesítményt minél kisebb fogyasztással ötvözni. Ahogy láthatjuk, ez nem mindig elég, és szép számmal szaporodnak azok a tulajdonosok, akik az autó optimális teljesítményét a legkisebb fogyasztás értékek mellett szeretnék kihozni. A mai 400 Ft feletti üzemanyag árak egyértelmű választ adnak a kérdésre: spóroljunk-e vagy sem? Persze, hogy spóroljunk!