Cancel Preloader
Nyitvatartás: H-P: 08 - 17

Az LPG és CNG rendszerekről bővebben

Az LPG és CNG rendszerekről bővebben:


A gépjármű tulajdonosok a magas üzemanyag árak mellett alacsonyabb működési költségeket szeretnének elérni autójuk használatakor. A felmerülő költségek döntő többségét – mint tudjuk – az üzemanyag ára teszi ki. Talán ennek a ténynek köszönhető az is, hogy az érdeklődés az autógáz rendszerek felé hazánkban is egyre népszerűbb, amellyel jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást lehet elérni. A következőkben a felhasználó számára szeretnék betekintést nyújtani, hogy e két üzemanyagfajta milyen összetételt rejt, és hol érhetőek el tankolás esetén. 

A CNG jelentése: Compressed Natural Gas

A motor-hajtóanyagként használt CNG gáz minőségét tekintve azonos a háztartásban használt földgázéval.

Összetételét tekintve sűrített földgáz: 90%-a metán (CH4). Ezen kívül tartalmaz etánt (C2H6), propánt (C3H8), butánt (C4H10), szén-dioxidot (CO2) és nitrogént (N2). A metán a legegyszerűbb szénhidrogének egyike (képlete CH4, azaz egyetlen szénatomhoz négy hidrogén kapcsolódik). Ha tökéletesen égetjük el: egy rész szén-dioxid (CO2) és két rész víz (H2o) keletkezik pára formájában. Tulajdonságait tekintve az egyik leginkább környezetbarát energiahordozó.

A töltő állomásokra az országos hálózaton keresztül jut el.

Az LPG jelentése: Liqiufied Petroleum Gas

Cseppfolyós gáz. Összetételét tekintve: propán, bután, propilén, izobután, bután, izobutilén és ezek elegyei. (Tulajdonságait az MSZ EN 589 szabvány rögzíti hazánkban.) A cseppfolyós motor hajtóanyag – azaz autógáz – közel azonos összetételű a háztartási PB-gázzal. Azonban a háztartási PB-gázhoz képest az autógázban kevesebb szennyeződés lehet, ezen felül kénhidrogént, és vizet nem tartalmazhat. A cseppfolyós gáz 95%-ban propánt (C3H8) és butánt (C4H10) tartalmaz. A fennmaradó 5% nehezebb szénhidrogéneket tartalmaz. A propán és a bután aránya kb. 40%-60%.

Az LPG használata Magyarországon (legálisan) a 90-es évek közepétől kezdett igazán elterjedni. Az autógáz használata révén elért megtakarítást a gépjármű-tulajdonosok (főként szállítók, taxisok) az egész világon mindenhol élvezhetik. Ezzel azonban nem csak jelentős megtakarítást érhetnek el, hanem segítenek csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását – Az NOX összetevő a kipufogógázban mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid(CO2) kibocsátás mintegy 15%-kal alacsonyabb – kisebb az elégetlen üzemanyag mennyisége, mint benzinüzemben, valamint nincs ólomkibocsátás és a szén-monoxid kibocsátás értéke is közelítőleg nulla.

Az üzemanyag kutak részére a cseppfolyós gázt tartályautókban szállítják, és a töltőállomás tartályaiban tárolják a kimérés helyszínén.