Az sem gáz, ha Priusod van…
…de lehet szó bármilyen hibrid autóról, a fogyasztáscsökkentés elve mindig szerephez jut. Cikkünkben megmutatjuk egy hibrid autós szemszögéből, hogy a benzinre költött összegből mennyit autózhatunk gázzal, milyen érzés az olcsóbb gázüzem elkötelezettjeként benzint tankolni, illetve, egy hibrid vas tényleg megold-e minden fogyasztás problémát. Tri-Hybrid, avagy kísérjük el 2 forintért a teknősbékát gyalog Vácig és vissza A többszöri vevő igényekből merítkezve az LPG Doktor ezúttal egy extravagáns feladathoz kapott kedvet. A saját berkekben működő 2006-os évjáratú Toyota Priusnak búcsút kellett mondania a benzinüzemtől.
Az 1997-ben bemutatott Toyota Prius volt a világ első, sorozatban gyártott hibrid autója. Az új modell különleges alternatívát teremtett a benzin- és dízelmotoros autók világában. 2001 körül terjedt el jobban a világban. 2003-ra közel 160 000 darab készült a típusból. 1997-98-ban lett az Év autója Japánban, 2004-ben lett az Év autója Észak-Amerikában. 2005-ben pedig Év autója Európában kitüntetést nyerte el.
|
A vezér elv igen egyszerű volt. Benzint tankolni a gáz üzem elkötelezettjeként nem csak visszataszító érzés volt, hanem hiteltelen magatartás is egyúttal. Az autó – kitéve magát a kíváncsi ügyfelek vizslató tekintetének – álldogált a műhely udvarán, rendszeresen szégyent hozva a “gazdájára” az ominózus kérdés megválaszolásakor: “- Hehe, de te ugye azzal a Priussal azért csak benzinnel jársz, ugye? “ Aztán az egyik reggeli napon elöntötte a hazafias szakmai elkötelezettség az agyunkat, és szétborítottuk a szerencsétlen Hybrid járgányt.
Rövid időre kitiltottunk minden idegent a műhelyből, nehogy megfertőzze őket az hihetetlen szitok szó áradat, amely a kollégák szájából percenként repkedett a műhelyben A Prius motortere nem igazán arra lett tervezve, hogy idegenkezűség által mindeféle utólag beépített alkatrész foglalja el helyét ebben a szekcióban. Magyarul ez annyit jelent, hogy a reduktort konkrétan milliméter pontossággal lehetett betenni az egyetlen ésszerű helyre a motortérben. Mikor készen lett, jött az öröm….indítsuk el gázzal az autót!
A fentiek szakmai szemszögből:
Normál esetben egy autó üzemmeleg motorral azonnal alkalmas az alapbeállítások elvégzésére. Autokalibráció következik, amelynek során a gázvezérlő meghatározza az alap korrekciós tényezőt, amely a gázinjektorok nyitási idejét eredményezi a benzines nyitási idők függvényében alapjáraton. A közhiedelemmel ellentétben ez nem a kész állapot!! Ekkor alkalmas a jármű arra, hogy menet közben, immár gázüzemben hangolható legyen. Ehhez alapvetően kell, hogy legyen alapjáratunk. A Hybrid autónak azonban ilyen nincs Ha elengedjük a gázt üzem meleg motornál, leállítja a benzinmotort. Létezik egy szerviz üzemmód, amivel elérhető a stabil alapjárati üzem, de este 7 órakor nem volt elérhető szakszerviz, aki ebben segített volna…. Így maradt a lábbal tartott stabil fordulat, amely látszólag jó eredményt hozott. Látszólag, de erről majd később… Ezután elmentünk autózni egy nagyot az immár tri-hybrid tojásunkkal. Másfél óra után örömmel nyugtáztuk, hogy kész!!
|
1 hét használat után azonban jött a fekete leves. Az elvárt 15%-os fogyasztási többlet gázból elérte a 25%-ot. Minden a helyén volt látszólag. Görbék, diagrammok, számszerű értékek, a gyári ECU élő adatai gáz üzemben. Aztán egyszer csak hoppá!! Benzinre kapcsolva iszonyatos szegényítési szándék jelei a korrekciós értékekben. Sok gázt kap, de hogy, ha minden a helyén? Ekkor gondoltunk egyet, immár emberi időben felhívtuk a halásztelki Toyota szalon kedvenc munka felvevőjét, Bán Jánost, aki önzetlenül segített megoldani a bénázásunkat. Utólag is köszönet neki ezért! Elmondta, hogy tudjuk alapjáratra bírni a dodgemet. Akkusaru le, gyári vezérlő nulláz, majd immár alapjáraton kalibráció. Láss csodát, a kapott korrekciós értéknek köze nem volt a korábbiakhoz! Ez volt a hiba! Az alapjárat hiányában a lábbal kitartott fordulat során a szívócsőnyomás nem az alapjáratival megegyező volt, emiatt a rendszer rosszul számolt. Ismét ki a forgalomba, 2 óra programozás, és bingó!! “ A forgalomban történő programozás után kaptunk egy járművet, amely immár benzin-gáz-hybrid jelzővel kerül bejegyzésre az okmányirodában. Menet közben ember nincs, aki meg tudná különböztetni, melyik üzemanyaggal halad az autó. Nyomaték rugalmasság vagy autópálya tempó, ennek mindegy. Gázzal használva sincs érezhető teljesítmény veszteség a benzinhez képest. Az autó azóta 15.000 km-t tett meg gázzal. Hála az Agis gázrendszer stabilitásának, meghibásodás nem történt. A végére hagynánk a lényeget. A fogyasztás. Ennél az autónál olcsóbban csak egy robogóval lehet közlekedni, de ezt mindenki értse szó szerint! Néhány adat az LPG fogyasztásról: Városi forgalom 5,8-6,2 liter / 100 km között. Autópálya 130 km/h 6,6 liter. Ha kb. 6 literes átlaggal számolunk, akkor az egyenlet a következő: 6 x 255 Ft = 1530 Ft / 100 km 1530 Ft : 410 Ft = 3,73 L / 100 km. Vagyis ennyi benzinnek megfelelő összegből tudunk autózni. A gáz üzem velejárójaként jelentkező benzin fogyasztás eközben minimális. Mivel egy trükk segítségével 19 fokos hűtővíz hőmérséklet esetén már gázra kapcsol a rendszer, a hidegindítások alkalmával is csak kevés benzin fogy. Menet közben a napi több száz motor újra indítás , amely a hybrid rendszer jellemzője, indukál némi benzin fogyasztást, de a tapasztalat igen kedvező. Kb 0,3 L / 100 km az átlag benzin fogyasztás az eddigi 15.000 km alatt. Az autó mindezt úgy produkálja, hogy a hátsó ülésen egy 2 osztállyal magasabb szintű autó kényelme és lábtere fogad minket, kézi váltó helyett csak egy irányváltó kapcsolónk van, szépen szól a gyári JBL hifi, hibátlan a gyári navi és e közben a hiba statisztika előkelő helyén tanyázó modell megnyugtató brummogással tudatja velünk: oda fogunk érni, ahová indultunk, és akkor, amikorra terveztük. Immár gázzal, egy robogó költségvetésével!! Már csak azt nem értjük, hogy a taxisok körében hogy fordulhat még más jármű, mint egy Prius, szakszerűen LPG üzemre alakítva.
|