Porsche szerelem: száguldás takarékosan
A napokban egy tekintélyes méretű, tiszteletet parancsoló igazi nagy vad, a Porsche Cayenne S gurult be a műhelyünkbe LPG átalakításra. A sportos teljesítményt sikerült ötvözni az alacsony fogyasztással, így felszabadultabb érzés nyomni a gázpedált. |
Porsche szerelem: száguldás takarékosanSokan ítélik meg úgy, hogy aki megengedhet magának egy luxusautót vagy egy sportkocsit, az ugyan legyen már képes kifizetni az üzemeltetési költségeit is, és ne ezzel akarja valóra váltani a takarékosságról szőtt álmait. Nos, hogy jogos-e a felvetés vagy sem, ezt döntsék el Önök, mi azonban ennek ellenére örömmel éltünk a lehetőséggel egy vérbeli luxus-sport autó átalakítása tekintetében! A Porsche ezzel a típussal egy azelőtt számára idegen és ismeretlen területre tévedt. A feladat szép volt: alkotni egy összkerék hajtású SUV-t úgy, hogy eközben a márkára jellemző stílusjegyek épp úgy felfedezhetőek legyenek az autón, mint ahogy a markáns és tiszteletet parancsoló menetteljesítmények. A gyár hozta a tőle elvárható szintet a fentiek tekintetében. Az autót megpillantva komoly látássérülés, vagy az autóipar ismeretének teljes hiánya szükséges ahhoz, hogy ne azonnali “ez egy Porsche!” felkiáltás legyen az első reakciónk.
Az autó átalakítására annak külföldön élő tulajdonosa kérte fel műhelyünket. Az érvei racionálisak voltak. Az autóval évi 25-30.000 km-t autózik, így bolond lenne az LPG átalakítással megtakarítható 33-35%-ot kidobni. Mivel szervizünk nem kizárólag autógáz szerviz, ügyfelünk legnagyobb örömére egyidejűleg az összes egyéb teendőt is elvégeztük az autón. Így a tulajdonos időt is takarít meg egyben, hiszen nem szükséges két külön szervizt meglátogatnia a gázosítandó autója miatt. Az átalakítási művelet részleteivel nem untatom a tisztelt olvasót. Elég az hozzá, hogy a kollégák arcán most sem minden pillanatban volt őszinte mosoly. A 4,5 literes V8-as aggregát szinte teljesen kitölti a rendelkezésére álló helyet, így bármilyen idegen testet itt elhelyezni komoly megpróbáltatás. Szó, ami szó megszenvedtünk vele, de elkészült! Az autóról alkotott rövid véleményünk: Igazi élményautó. A V8 gurgulázása hangoltan jut az utastérbe. Tetten érhető, hogy a mérnökök külön még a fülkébe jutó hang erejével és frekvenciájával is bíbelődtek. Lenyűgöző morajlással adja tudtunkra, hogy a 340 ló egytől egyig megvan a géptető alatt. A váltót D állásba húzzuk, és adunk egy szokványos mértékű gázt. Brutális nyomatékkal és az előbb leírt hanggal kísérve kiemeli az orrát, majd éktelen vágtába kezd. Ez volt az a helyzet, amikor a munkaköri kötelesség párosult az élvezettel 🙂 Eközben a szűk szabású bőr sportülések határozott tartást biztosítanak. A sebesség korlátozás betartása komoly kihívás még autópályán is ezzel a tüzes terepessel.
Az élvezetnek ára is van, ami a tankolási számlán jelenik meg, legalább is gyári állapotban, benzin üzemmel. A mi teszt példányunk alaposan átírja a költségvetést. Számításaink szerint LPG-vel használva 10 liter benzin árából lehet 100 km-t megtenni az átalakított Porsche ülésében. Az olcsó száguldozásnak csak a gáztartály mérete szab határokat, mely a tesztelt példány esetében a pótkerék helyére került. Ennek köszönhetően a térfogata meghatározott, nagyobb befogadó képességű tartályt kizárólag a csomagtér rovására lehetne elhelyezni az autóban. A tulajdonos számára fontos volt a csomagtartó mérete, amely ezzel a megoldással teljesen érintetlen maradt. Kb. 350 km múlva azonban így minden tankolást egy újabb követ, de mentségünkre szóljon, hogy a tankolási szünetekben legalább van lehetőségünk egy kicsit lazítani az adrenalin szintünkön, hogy aztán újult erővel adhassuk át magunkat az önfeledt Porsche szerelemnek, száguldva, takarékosan… LPG Doktor.
|