
Tünetmentes betegség: amikor a baj csak később jön.
Több tízezer autó fut az utakon az elmúlt 10-15 év gázüzemű átépítéseiből. Sajnos ezek közül léteznek olyan esetek is, hogy a rendszer nem megfelelően működik. Többségében beszerelési, beépítési hiányosságok állnak a háttérben. Ezek a jelenségek nagyon sokáig – sokszor évekig – észrevétlenül lappanganak, vagyis a tulajdonos semmit nem tud arról, hogy a motorháztető alatt milyen rendellenességek rejtőzködnek, sem a későbbi következményekről. Megvizsgáltuk az okokat, melyek erdejében próbálunk segíteni az eligazodásban a gázüzemű autók tulajdonosainak. Ráadásul az utóbbi 2-3 évben több okból is megcsappant a gázüzemű beszerelések iránti igény, mivel az ügyfelek bizalma megrengett az LPG rendszerek létjogosultságában. | ![]() |
Az első ok az LPG jövedéki adóemelésének ügye volt. A kormány közzétette, hogy két lépcsőben meg fogják emelni az LPG jövedéki adóját, még pedig összesen 100% mértékben. Az erről szóló kommunikáció felületes volt, így a felhasználók jelentős része félre értette a szándékot. Innen egy lépés volt csupán, hogy szárnyra keljen a pletyka az LPG teljes árának duplázásáról. Tipikus jelenség, amikor az egyik szomszéd a másiknak adja tovább az általa hallottakat a szemközti szomszéd feleségéről, aki a ház előtt 3 percet beszélgetett a csomagos postással. A pletyka elindul, mire a falu végére ér, az említett hölgy már súlyos sérülésekkel fekszik valamelyik kórház intenzív osztályán, mert a férje szó szerint értelmezte a 35 házzal arrébb hallottakat az asszony hűtlenségéről . 🙂 A hír hallatán mindenki megijedt, vad számolgatásba kezdett, és akinek még lett volna igénye átalakíttatni autóját gázüzeműre, egy szempillantás alatt temette el a gondolatot. Az idő azóta enyhített az okozott károkon, de mint ahogy a faluban is nehéz visszaszerezni a becsületét a paráznaként elítélt asszonynak, a gázautózás iránti igény helyreállásához is időre, türelemre lesz szükség. A második ok a gázüzem rossz híre a motorok károsítása tekintetében. Saját fülemmel hallottam márkaszerviz ügyfélszolgálatán, amikor a képzett munkafelvevő kifejtette álláspontját erről. Természetesen az indoklás nélkülözött mindenféle szakmai tapasztalatot, leginkább a fentiekhez hasonló népies legenda gyártás kategóriájába volt sorolható.
A helytelenül szerelt, vagy leginkább helytelenül beállított gázautókkal ugyanez a helyzet. Jó esetben a tulajdonos tapasztal valamilyen hibajelenséget. Rángat, nem kellően dinamikus, esetleg a műszerfalon figyelmezteti a hibalámpa. Sokszor az üzemanyag fogyasztás nem megfelelő, vagy gázszag terjeng az autó körül. Ezek az intő jelek biztosan a szakszervizbe terelik a felhasználókat. A baj az, hogy a hibák nagyobb része csendes. A fenti jelenségek egyikét sem produkálja az autó, így a tulajdonos teljes nyugalommal ül a vezetőülésben. Aztán eltelik 2-3 év vagy 80-100.000 km, és jön a baj. Beégtek a szelepek, hangzik a diagnózis a szerelő vagy a gépműhely szájából. Itt ebben a pillanatban szokták megpecsételni a gázüzemet, mint a hengerfejek első számú közellenségét. A tapasztalat szerint e kijelentés gazdái nem is állítanak valótlant, hiszen azt mondják, amit évek óta tapasztaltak. Viszont nem ismerik a miérteket. Nem tudják, hogy ha ezek az autók helyesen lettek volna beállítva, a rossz tapasztalat ki sem alakulhatott volna!
Hogyan ellenőrizzük a beállításokat? Mit lehet tenni?
|