Cancel Preloader
Nyitvatartás: H-P: 08 - 17
 Catalina Coachmen – Mindenütt otthon!

Catalina Coachmen – Mindenütt otthon!

Kényelem, biztonság luxus, van, akinek pedig az új helyek felfedezése, a szabadság érzése, vagy épp a családdal eltöltött minden értékes pillanat fontossága, ami a hétköznapokban nem adatik meg mindig. Mindenkinek mást jelent egy lakóautó, egy azonban biztos, hogy a nagy fogyasztás ellenére egy ilyen jószágot könnyű megkedvelni és az utazás egy igazi élmény vele. Ebből az LPG Doktor csapata is kapott egy kis ízelítőt a gázüzemű rendszer tesztelése alatt.

 

 

Catalina Coachmen – Mindenütt otthon!

 

Kényelem, biztonság luxus, van, akinek pedig az új helyek felfedezése, a szabadság érzése, vagy épp a családdal eltöltött minden értékes pillanat fontossága, ami a hétköznapokban nem adatik meg mindig. Mindenkinek mást jelent egy lakóautó, egy azonban biztos, hogy a nagy fogyasztás ellenére egy ilyen jószágot könnyű megkedvelni és az utazás egy igazi élmény vele. Ebből az LPG Doktor csapata is kapott egy kis ízelítőt a gázüzemű rendszer tesztelése alatt.

 

Dolgozunk, dolgozunk, dolgozunk, aztán egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy baromi meleg van, itt a nyár. Jól jönne egy kis nyaralás a hajtás-pajtás után, csak úgy felengedni egy kicsit a családdal. Hová menjünk? Mindenki mást akar.

Anya szeretne 8 csillagos wellness hotelben teljes kiszolgálást kapni, ha már egész évben ő tette ugyanezt a családdal otthon. Apa aktív, mint az Ariel tisztító részecskéi, és mindenképpen bringázni, kirándulni, tekeregni akarna, a gyerekek meg pancsolni egész nap a tengerben. Nehéz megtalálni a közös nevezőt.

Történetünk főszereplőjének ezt már több, mint 10 éve sikerült megoldania. Az ország, sőt, a világ minden tájára eljutnak együtt, vidáman, az egész család egységes megelégedésére. Hogy ezt miként teszik? Hát kempingeznek! A kényelemről azonban nem akartak lemondani, ezért nem sátor, nem is lakókocsi, hanem lakóautó lett a megoldás.

István, a családfő, nem bízta a véletlenre a család kényelmét. Ha lúd, hát legyen kövér alapon fogta magát, és – kihasználva az amerikai nép kissé túldimenzionált mentalitását a mobilizáció terén – nekiállt a tengerentúlon keresni a megoldást. 

Rá is talált hamarosan…

Odaát ezt a kategóriát motorhome-ként ismerik. Ez nem jelent mást, mint azon lakóautók gyűjtőnevét, amelyek adott esetben szó szerint mobilizált lakhelyként képesek funkcionálni. 

 

 

 

Mit érdemes tudni a lakóautókról?

A lakóautó jelentése szerint tartalmaz egy hálószobát, konyhát, fürdőszobát/mellékhelységet, teljes felszereltséget és kényelmet biztosítva a benne utazó embereknek. Annyiban különbözik a lakókocsitól, hogy önálló motor hajtja, nem pótkocsiként csatlakozik, illetve a fent említett teljes kényelmet nyújtja, míg a lakókocsi jellemzően a kempingezés lehetőségét kínálja. Az egységes elnevezés Motorhome, vagy RV (recreational vehicle), és egy önálló életstílust jelent.

Bővebben

 

A döntés megszületett, István gyakorlatilag orosz rulettet játszva kifizette a vételárat úgy, hogy néhány fotóban és az eladó jó szándékában bízhatott kizárólag, de Ő maga nem látta a kiszemelt járművet. Némi türelem és ügyintézés árán aztán eljött a nagy nap, amikor immár európai talajon állva a kikötőből haza hozhatta a család új második lakhelyét.

Mivel a jármű méretei és a technikai adatai eleve előre vetítették a nem éppen alacsony üzemanyag fogyasztást, az első néhány tankolás eredménye meg sem lepte a boldog tulajdonost. A 25 liter / 100 km-es adat azonban egyidejűleg ösztönzőleg is hatott a gáz üzemre alakítás felé.

 

  

A kezdeti sokk akkor érte kis csapatunkat, amikor a tulajdonos könnyed mozdulatokkal beterelte a szörnyet az udvarunkra. Se ki, se be innentől senki! 🙂

A szomszéd műhely dolgozói épp úgy az udvarra sereglettek, mint az utca népe, akik ártatlan járókelőként vagy autósként véletlenül megpillantották ezt az impozáns bálnát.

Megcsodáltuk belül is a teret, ami szó szerint elképesztő volt. A hálóban francia ágy, de nem ám valamelyik asztalból és ülőgarnitúrából kialakítva, hanem fixen beépítve! A luxus és a kényelem sugárzik minden négyzetcentiméteréből.
 

Ami a szakmai szempontokat illeti, az autó már átépített állapotban került műhelyünkbe. A tulajdonos nem volt elégedett az elvégzett munkával, ezért keresett fel bennünket. A 25 literes benzinfogyasztáshoz képest aránytalanul magas, 45 literes gázfogyasztás jellemezte az autó működését. Sajnos a beszerelő műhely többszöri után állítása ellenére a jelenség megmaradt.

Az autó átnézése után az ügyfél elfogadta javaslatunkat. A 10 db injektort Hana márkájú injektorokra cseréljük a várható nagy futás teljesítmény miatt, majd újra programozzuk a gázrendszert. 

 

A feladat első része a 10 hengeres elrendezés ellenére rutinszerű volt. A programozás viszont már az első perctől kezdve különleges élményként hatott.

Ott kezdődik a dolog, hogy ezen sorok írója már az első utas ülésben történő hely foglalását sem tudta érzelem mentesen megtenni. Annak ellenére történt ez így, hogy a napi munka részeként kialakul az emberben egy fajta immunitás a járművek felé, vagyis teljesen mindegy, hogy egy 65 lóerős 1.2-es kisautó, vagy egy V8-as sportkocsi az alany. Ide beülni, jobban mondva felülni valami más élmény volt. Elindultunk. Szokásos feladat, hogy a tulajdonossal ( aki vezeti a művelet alatt a járművet ) ismertetjük a munka menetét, elmondjuk, mit kérünk, hogyan tapossa a gázpedált. Itt már ez sem volt szokványos, mert István kb. másfél méterre ült tőlem, így menet közben nem lehetett bökdösni a vállát, ha valami igény felmerült 🙂

 

A művelet egyedüli nehézsége ennél a henger elrendezésnél, hogy nincs a piacon V10 -es vagy V12-es gázvezérlő komputer, így kénytelenek a beszerelők 2 db 6 hengeres vezérlővel megoldani a feladatot. Hengersoronként egy vezérlő jut, vagyis a programozási műveletet kétszer kell elvégezni, mintha két önálló 5 hengeres motorunk lenne. Az első hengersorral mintegy 70 km autózás után végeztünk. Amikor a kábelt áthelyeztük a második hengersor vezérlőjére, a tulajdonos észrevétele meg is világította, hol történt a legnagyobb hiba a beszereléskor: “szerintem nyerhetünk egy csomó időt, ha az adatokat átmásolod a második vezérlőre, a beszerelő is így csinálta!”

Oops! Na ezt nem lehet! Nincs olyan motor, ahol ezt büntetlenül el lehetne követni. Az áramlási viszonyok a gáz és a motor légbeszívási oldalán sem azonosak, tehát az elv idő takarékos ugyan, azonban jó soha nem lesz az így programozott motor. 

A vissza út épp elég is volt a második 5 db henger etetésének optimalizálásához, így immár egy egészséges, nem eltúlzott étvágyú bálna tolathatott be a műhely udvarára.

 

A beavatkozás ennél az autónál extra nagy megtérülést jelent. Számításaink szerint 28-29 liter LPG elég lesz a működtetéséhez a kezdeti 45 literrel szemben. Évi 20.000 km futás alatt a megtakarítás 3400!! liter LPG, amelynek ára kb. 860.000 Ft !!!!

Az ügyfél zsebében ennyi marad egy év használat után, és ez minden évben sokszorozódik.

Várjuk István (a tulajdonos) gyakorlati tapasztalatát, amelyet azonnal közzé is teszünk, ahogy megkaptuk!

Egy luxus kivitel mindig nagyobb költségeket jelent, de sok esetben rajtunk múlik, hogy tudjuk ezt még élvezhetőbbé tenni, akár egy olyan költségcsökkentő megoldással, ami folyamatosan nekünk dolgozik, rengeteg plusz kiadástól megóvva minket. Ahogy a fenti példából is látszik, nagyságrendekkel sikerült csökkenteni az üzemanyagra fordított költségeket, így óriási összegeket lehet spórolni. Ez akár egy oda-vissza út költségén is jelentősen érezhető. Ezzel a nyugodt érzéssel tényleg bárhová elutazhatunk.