
LPG: a kezdetektől
Az LPG autógáz rendszerrel ellátott autó nem csak gazdaságos az üzemanyag költségek tekintetében, de a környezetvédelem szempontjából is hasznos. | ![]() |
Az LPG autógáz rendszerrel ellátott autó nem csak gazdaságos az üzemanyag költségek tekintetében, de a környezetvédelem szempontjából is hasznos. Az LPG egy sokkal tisztább üzemanyag, mint a benzin, tisztábban ég, emiatt a motor várható élettartamát is lényegesen meghosszabbítja. A tisztább égés okán a motorolajat kevésbé szennyezi össze, így a motorolajban lebegő koromrészecske tartalom csökken, ez lehetőséget ad a motorolaj csere periódus hosszabbítására.
Az autógáz érezhetően kevesebb szén-dioxid-ot (CO 2) teremt, mint az ólommentes benzin. A CO 2 és a fő üvegházhatást okozó gázok hosszú távú éghajlatváltozást okoznak. Ezek a gázok felelősek a klímaváltozásért, a globális felmelegedésért. Az LPG rendszerek esetében, összességében kipufogócső-kibocsátás lehet akár 12%-kal tisztább, mint a benzin esetében.
Egészségre káros tényezők, önpusztításPiszkos fekete füst! Ismerős? Csak egy dízel jármű képes olyan füstöt ontani, hogy az embernek az élettől elmegy a kedve. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége az illetékesek egyhetes Lyoni tanácskozásuk lezárulta után hozták nyilvánosságra legújabb szakvéleményüket, amelynek értelmében a tüdő- vagy húgyhólyagrákot okozó, korom- és másfajta egészségkárosító részecskék millióit tartalmazó “dízelfüst” abba az (1-es) kategóriába került, ahol a legdurvább karcinogén anyagok szerepelnek. Leginkább azok a veszélyeztetettek, akik munkakörük miatt rendszeresen ki vannak téve a dízel-kipufogógázok magas szintjének. Ide sorolhatók a teherautó-vezetők, a gépszerelők, a bányászok. Ha összehasonlítjuk a dízelmotor és az LPG Autógáz káros anyag kibocsátását, az utóbbi ezekből a részecskékből akár 80%-al kevesebbet bocsájt ki.
Érdekességek:AngliaAngliában az LPG átalakítások a második világháború idején kezdődtek, amikor a benzin ára magas volt, illetve nem volt könnyen hozzáférhető. Azóta az LPG gázautózás töretlen sikerrel halad előre, az angolok ugyanis rájöttek, hogy az LPG rendszer alkalmazásával jelentősen ki lehet tolni a jármű hatótávolságát. Napjainkban is személyautók, kisteherautók és sok városban a mentők is LPG rendszerrel üzemelnek.
Ausztrália:Az LPG, mint üzemanyag előállítása egy teljes iparággá nőtte ki magát itt. A rendszer beépítése állami támogatást élvez. Olaszország:50 éve népszerű az LPG, de már a 40-es években is üzemeltek taxik kőszén gázzal. Magyarország:Itthon szintén voltak kőszén gázzal üzemelő autók, taxik a 40-es években. Árak tekintetében jól állunk. Külföldön kb. 1500-3000 euró egy LPG rendszer beépítése. Itthon ez kevesebb, mint a feléből megoldható. Kb. 700 euró körüli összegből már egy teljes rendszer kiépíthető (az LPG Doktor a saját beszerelés és alkatrész áraival hasonlította össze a külföldi szolgáltatók által adott árakat).
A fentiekből kiderül, hogy a gázautózás nem mai találmány, és az emberek már évtizedekkel korábban felfedezték a gazdaságos üzemanyag használat és a megterülés fontosságát. Magyarország ebből a szempontból kiemelten szerencsés helyzetben van, mivel a rendszer beépítés még fele annyiba sem kerül, mint más országokban, és ha jól választunk szolgáltatót, minőséget és körültekintő, pontos munkavégzést, változatlan teljesítményt kapunk a pénzünkért. Minden fontos tulajdonság, amit ma egy autó tulajdonos elvárna az autótól (gazdaságosabb üzem, környezetkímélő működés, egészséget kímélő rendszer, olcsó áron minőség) adott az LPG rendszerek segítségével.
|