Cancel Preloader
Nyitvatartás: H-P: 08 - 17
 LPG: a kezdetektől

LPG: a kezdetektől

Az LPG autógáz rendszerrel ellátott autó nem csak gazdaságos az üzemanyag költségek tekintetében, de a környezetvédelem szempontjából is hasznos.

 

 

Az LPG autógáz rendszerrel ellátott autó nem csak gazdaságos az üzemanyag költségek tekintetében, de a környezetvédelem szempontjából is hasznos. Az LPG egy sokkal tisztább üzemanyag, mint a benzin, tisztábban ég, emiatt a motor várható élettartamát is lényegesen meghosszabbítja. A tisztább égés okán a motorolajat kevésbé szennyezi össze, így a motorolajban lebegő koromrészecske tartalom csökken, ez lehetőséget ad a motorolaj csere periódus hosszabbítására.


 
Környezeti hatások

Az autógáz érezhetően kevesebb szén-dioxid-ot (CO 2) teremt, mint az ólommentes benzin. A CO 2 és a fő üvegházhatást okozó gázok hosszú távú éghajlatváltozást okoznak. Ezek a gázok felelősek a klímaváltozásért, a globális felmelegedésért. Az LPG rendszerek esetében, összességében kipufogócső-kibocsátás lehet akár 12%-kal tisztább, mint a benzin esetében.

 

 

Egészségre káros tényezők, önpusztítás

Piszkos fekete füst! Ismerős? Csak egy dízel jármű képes olyan füstöt ontani, hogy az embernek az élettől elmegy a kedve. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége az illetékesek egyhetes Lyoni tanácskozásuk lezárulta után hozták nyilvánosságra legújabb szakvéleményüket, amelynek értelmében a tüdő- vagy húgyhólyagrákot okozó, korom- és másfajta egészségkárosító részecskék millióit tartalmazó “dízelfüst” abba az (1-es) kategóriába került, ahol a legdurvább karcinogén anyagok szerepelnek. Leginkább azok a veszélyeztetettek, akik munkakörük miatt rendszeresen ki vannak téve a dízel-kipufogógázok magas szintjének. Ide sorolhatók a teherautó-vezetők, a gépszerelők, a bányászok. Ha összehasonlítjuk a dízelmotor és az LPG Autógáz káros anyag kibocsátását, az utóbbi ezekből a részecskékből akár 80%-al kevesebbet bocsájt ki.

 

Az LPG felfedezője: Dr. Walter O. Snelling

A Ford T-modell tulajdonos Dr. Walter O. Snelling, aki vegyész volt és a robbanóanyagok szakértője, útban hazafelé tapasztalta, hogy rövid idő alatt a teljes tank benzin mennyiség a felére csökkent. Ekkor elhatározta, hogy megfejti az okát a gyors és pazarló hasznosulásnak.

Az egész egy üveg kancsóval kezdődött

Snelling – az akkor még finomítatlan – benzint töltött egy kancsóba az autó tankjából, és felfedezte, útban vissza a laborba, hogy a kancsóban gőzök formálódnak, emiatt betömte annak nyílását parafával.

Egy régi melegvíz fűtő rendszer darabjaiból és laboratóriumi berendezésekből Snelling épített egy szerkezetet, amely elválasztja egymástól a benzint és a gáznemű összetevőket. Így sikerült azonosítania a propánt, butánt, és más szénhidrogéneket. Elkezdett kísérletezni ezekkel a gázokkal, hogy megtalálja hasznosításuk módját. Kísérletei során akadt rá arra a propán-bután keverékre, amelyet ma sűrített formában folyékonnyá alakítva LPG gáznak nevezünk.

Korai kereskedelmi forgalmazás (a 60-es évek eleje)

Az LPG kétféleképpen izolálható: földgázból leválasztva, vagy a nyersolaj finomításával. Az Amerikai Gasol Társaság Snellinggel közreműködve hamar rájött, hogy az LPG széles körben használható energiaforrás, köztük olyan fogyasztókkal, mint a világítás, üzemi berendezések, a főzés, és a járművek meghajtása. Az otthoni alkalmazásra egy közel azonos összetételű gázfajta forgalmazásához vezetett, ez a PB gáz (Kevésbé tiszta kihúzva). Az 1960-as években a Gasol Társaság volt az első hivatalos kereskedelmi forgalmazója az LPG gáznak.

 

LPG valójában egy rendkívül sokoldalú és értékes termék, amelyet a benzin vagy földgáz technológiai feldolgozás folyamataiból nyernek ki. Mára világszínvonalon elismert, gazdaságos üzemanyagforrássá vált. Számos nagyvállalat, köztük a legismertebb márkák látják el haszongépjárműveiket LPG autógáz rendszerrel.

Érdekességek:

Anglia

Angliában az LPG átalakítások a második világháború idején kezdődtek, amikor a benzin ára magas volt, illetve nem volt könnyen hozzáférhető. Azóta az LPG gázautózás töretlen sikerrel halad előre, az angolok ugyanis rájöttek, hogy az LPG rendszer alkalmazásával jelentősen ki lehet tolni a jármű hatótávolságát. Napjainkban is személyautók, kisteherautók és sok városban a mentők is LPG rendszerrel üzemelnek.

 

Ausztrália:

Az LPG, mint üzemanyag előállítása egy teljes iparággá nőtte ki magát itt. A rendszer beépítése állami támogatást élvez.

Olaszország:

50 éve népszerű az LPG, de már a 40-es években is üzemeltek taxik kőszén gázzal.

Magyarország:

Itthon szintén voltak kőszén gázzal üzemelő autók, taxik a 40-es években. Árak tekintetében jól állunk. Külföldön kb. 1500-3000 euró egy LPG rendszer beépítése. Itthon ez kevesebb, mint a feléből megoldható. Kb. 700 euró körüli összegből már egy teljes rendszer kiépíthető (az LPG Doktor a saját beszerelés és alkatrész áraival hasonlította össze a külföldi szolgáltatók által adott árakat).

 

A fentiekből kiderül, hogy a gázautózás nem mai találmány, és az emberek már évtizedekkel korábban felfedezték a gazdaságos üzemanyag használat és a megterülés fontosságát. Magyarország ebből a szempontból kiemelten szerencsés helyzetben van, mivel a rendszer beépítés még fele annyiba sem kerül, mint más országokban, és ha jól választunk szolgáltatót, minőséget és körültekintő, pontos munkavégzést, változatlan teljesítményt kapunk a pénzünkért. Minden fontos tulajdonság, amit ma egy autó tulajdonos elvárna az autótól (gazdaságosabb üzem, környezetkímélő működés, egészséget kímélő rendszer, olcsó áron minőség) adott az LPG rendszerek segítségével.